Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nechci čekat, až...

     Možná tušíte, co se dá za tři tečky dosadit. A když ne, další text vám napoví. Při své terapeutické práci jsem stále mezi lidmi a naslouchám jim. I kdybych to neměla v popisu svých pracovních dní, nebylo by tomu jinak.

     A hned mám tak trochu provokativní otázku. Na jakém kilometru generační trasy se právě nacházíte? Jste v ohrožení nebo ještě máte čas? Upřesním na dalších řádcích.

    Jeden druhého vnímáme z pozice našich ušlých nebo uběhnutých kilometrů. To podle toho, jakým tempem žijeme. V životním čase, v němž právě jsme, někdo z nás uběhl víc, jiný má co „dohánět.“ Každopádně by nás ale měl spojovat – říkejme mu třeba – generační most. Ten ovšem nebezpečně postrádá bezpečnou stabilitu. Co se stalo? Mezigenerační vztahové cesty vibrují víc a víc puncem tajemna. Jejich tajemství spočívá v tom, že nikdy nevíme, kam nás zavedou a s čím se na nich potkáme. Nechci vás vyvést z životní harmonie, jen vím o něco víc o smutku vrásčitých tváří. Nabídnu příběhy, ale troufnu si říct, že líbivost není jejich silnou stránkou.

    Paní Jana vypráví:

   V mém životě se jednoho dne všechno změnilo. Přišlo to jak blesk z čistého nebe.  Ztratila jsem střechu nad hlavou. Úskočným jednáním vlastních dětí. Syn mě neustále přesvědčoval, abych svůj družstevní podíl převedla na něho formou daru. Prý je to nejjednodušší a bezproblémová cesta při převodu bytu do osobního vlastnictví. Nezdálo se mi to, přemýšlela jsem o tom. Syn mě nenechal dlouho. Zaútočil, ať svým váháním nezdržuju, a převod bytu tak nekomplikuju. Vždyť darem je to obvyklé řešení a navíc, je-li ve prospěch mé rodiny, nemám co ztratit. Tak jsem mu uvěřila… Nejenže jsem přišla o byt, který jsme s manželem stavěli svépomocí, já především ztratila svoje nejbližší. Já jednou provždy přišla o lásku svých dětí. Se mnou už se nepočítá. Zhroutila jsem se, nechtělo se mi žít. Už první den v nemocnici mi sousedka prozradila, že můj byt je obsazený. Je pronajatý a já se nemám kam vrátit. Za slzy jsem se nestyděla a ani teď se nestydím. Jediný syn, kterého jsem vypiplala, dvakrát vzala hrobníkovi z lopaty, těch modliteb a proseb k Bohu, té radosti z jeho vyslyšení a nakonec zoufalství z poznání. Jsi nepotřebná, nežádoucí, na světě zbytečná.  Nechtělo se mi žít… Pak bylo snadné skončit tady, kde se léčím z depresí. Spíš se ale léčím ze šoku, nevím, jak to se mnou bude dál… Zůstala jsem sama. Nikdo mi nechtěl naslouchat. Mému přání, mému názoru. Tady jsme si cizí a přece umíme povzbudit jeden druhého, být si nablízku.

    Připojím se souhlasně k paní Janě a současně mě upoutá moment lidské sdílnosti. Teprve teď si všímám, že pan Zdeněk po celou dobu vyprávění drží svou smutnou sousedku za ruku. Mohla by být jeho o dost starší sestrou. A až skončí naše terapie, galantně ji odvede a já si uvědomím laskavou vzácnost toho okamžiku. Teď ale ještě sedíme kolem sebe s podmračeným dnem za oknem. A stejně takový je i příběh pan Václava.

    Jsem vdovec, začíná své vyprávění. Dva synové a zeť jsou proti mně přesila. Stalo se to hned po manželčině úmrtí. Vyrukovali na mne s tím, abych na ně přepsal všechno, co mám. Všechno. Když jsem se ohradil, že ještě neumírám a po mé smrti stejně všechno mé děti zdědí, se zlou jsem se potázal. Jeden ze synů mi řekl doslova. Chci to mít teď a nečekat, až umřeš. To poznání pro mě přišlo jako blesk z čistého nebe. Pro pomoc jsem se obrátil na právníka. Neudělal bych to, kdybych nebyl přinucen svými dětmi. Vyhlásily mi válku, obesílaly mě a jednaly se mnou jenom skrze právníky. Nevydržel jsem to. Proto jsem tady a ze stejného důvodu tu nejsem sám. Těch postižených urputnou nedočkavostí dětí je víc jak polovina.

     Ano, podobných příběhů je bohužel víc. Paní Hana otevírá ten svůj.

    Smířila jsem se s tragickou smrtí jediného syna, ale s vyhnanstvím od jediného vnuka se nesmířím nikdy. A to jsem spíš tvrdšího ražení. Pracovala jsem jako jeřábnice, manžel byl v invalidním důchodu. Na severu Čech jsme si koupili domek. Byl k totální rekonstrukci a oba jsme na něm nechali zdraví. Muž umřel, když jsme byli se stavbou jen z půlky hotovi. Syn už nežil, tak jsem domek zvelebovala sama, jak se dalo. Po čase, aby mi nebylo smutno, přebýval u mne vnuk. Ten ovšem začal plánovat, jak můj domek využít ke svým účelům. Bába se zkrátka do jeho podnikání nehodila.  Nechápala jsem tu jeho změnu. Byla jsem v šoku. Nadával mi, vyhrožoval i fackoval. Nakonec mě nechal převézt na psychiatrii. Prý jsem blázen. Věděla jsem, že přes to přese všechno, čím jsem si musela projít, nejsem psychiatrický pacient. Chtěla jsem se vrátit domů, ale z nejasných důvodů jsem nemohla. Pak jsem se to dozvěděla. Vnuk se po dobu mé hospitalizace oženil. V mém domku už pro mne nebylo místo. Teprve potom jsem se zhroutila a teprve potom se stala psychiatrickou pacientkou. Vnuk se velmi snažil o to, abych se dostala do domova důchodců. Povedlo se mu to brzy a mně se nechtělo žít. Spolykala jsem prášky, proto jsem zase tady.

    A jak to po čase nakonec dopadlo? Dobře a to už vám s radostí dopovím sama. Paní Hana začala žít v domově pro seniory. Život však pro ni vymyslel životodárný scénář. Poznala lásku. Muž, který v tom domově navštěvoval svého kamaráda, pozval zdejší obyvatelku do svého života. Naštěstí se, alespoň v tomto příběhu, setkáváme s happyendem. A navíc v milostné tónině. C‘ est la vie…

    Dovolte mi zamyšlení na závěr formou vzkazu vyznavačům zlatého telete od F. Novotného z knihy „Blažení“:

Za peníze si můžete koupit:

Dům, ale ne domov.

Postel, ale ne spánek.

Hodiny, ale ne čas.

Knihu, ale ne vzdělání.

Léky, ale ne zdraví.

Krev, ale ne život.

Sex, ale ne lásku.

Mlčení, ale ne souhlas.

Lež, ale ne pravdu.

Pro příště vyhlašuji víc optimismu. Snad vás navnadím, když prozradím, že i pokročilý věk je plný impulzů a dynamiky. Věřte – nevěřte.

Autor: Hana Dneboská | pondělí 21.10.2019 7:00 | karma článku: 15,41 | přečteno: 407x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 25,77 | Přečteno: 826x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,12 | Přečteno: 294x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 394x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Intuice

Je deset minut po desáté pátek večer. Už odcházím z kuchyně, když mě náhle ovládne nutkání. Dvěma skoky jsem u francouzských dveří do zahrady. Poodhrnu závěs. Chci se podívat, kolik nasněžilo.

22.1.2024 v 7:00 | Karma: 16,48 | Přečteno: 457x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

  • Počet článků 97
  • Celková karma 16,43
  • Průměrná čtenost 315x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik