Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sen je neotevřený dopis pro tebe

stojí psáno v talmudu. A jak to máte se svými sny vy? Popřemýšlejte. Právě se hlásí jeden z klientů, aby nás podpořil.

„Můžu i já se svou troškou do mlýna? Jsem tu za zvídavé stáří a jistě je nás tady víc,“ vstupuje s příjemnou hláškou. „Jsem absolvent Univerzity třetího věku, ale studuju pořád dál, nesmírně mě to baví. Svůj sen jsem převedl do života.“ Také někteří další si připomínají studium zajímavých oborů. Ti, co nevědí, se ptají. Oči prozrazují zájem. „Doháním, co jsem dříve nestihl. Navíc mě podporuje rodina i kamarádi, posiluje mě to k dalšímu tempu,“ svěřuje se jiný pacient ze skupiny a pokračuje. „Ta dávka sebevědomí, polichocené ego, to je paráda. Co vám budu povídat, to se musí zažít.“ „A co vaše rodina, nejste jí pro smích?“ sráží pacientovo nadšení jeho sousedka. „Jak jsem říkal, rodina mě obdivuje a dokonce fandí, prožívají moje studentská léta se mnou,“ nenechá se zmást sousedčinou škodolibostí. Ta jen utrousí cosi o hledači mládí a uplynulých let, ale nikoho tím nerozhodí. Nikdo ji neposlouchá. Chrání si svoje sny.

„Já žiju sama, o dětech moc neslyším, až v poslední době,“ přidává se do diskuse pacientka atraktivního vzhledu. Teprve nedávno požádala o přidělení důchodu. Je plná života, s nepřehlédnutelným přehledem a inteligencí. „A víte, co mi dcera se zetěm navrhli? Abych si podala žádost do domova důchodců, když už mezi důchodce patřím a přepsala na ně byt. Potřebují ho pronajímat, v Praze zvlášť je to terno. Potřebují zvýšit svou životní úroveň, koupit nové auto, cestovat. No vždyť víš, mami, jak je nutné žít teď v přítomnosti. Naši známí už mají to a to a my se ke všemu těžko dopracováváme. Když se setkáme na jejich haciendě s jaguárem na parcele, nezapomenutelnou grilovačkou a vším tím přepychem kolem, připadáme si jako chudí příbuzní. Chceš to tak, mami? zakončí pokaždé provokativně. Hluboce se mi dívá do očí, snad že zpytuje moje svědomí. Nezapomeň, jsi v důchodu, připomíná mi důrazně a ještě neopomene podtrhnout, že na mých potřebách a vlastně na mně samotné už ani nezáleží. Tak se drž zdravého rozumu, jako by říkala. Kde se v ní vzalo tolik moudrosti? Nikdy dříve jsem si toho nevšimla. To, co pak následuje, je nevídaný výčet mých neřestí, ke kterým patří, dvojtečka: dobře se oblékat, utrácet za kosmetiku, utrácet za dovolenou, za pohybové kurzy, za jazykové kurzy. Ona přece ví, co mě baví a jak hříšná tudíž jsem. Chraň bůh, abych jen pomyslela na partnera. Nejlépe, seď doma, tam ti nic nehrozí. Řeknu vám, že jsem se rozhodla pro sebezáchovnou reakci,“ prozrazuje naše vypravěčka. „Jak to bude dál, to ještě nevím, ale jedno vím zcela určitě. Už to dál nemíním snášet. Konečně mladým představím svého partnera, kterého jsem kvůli klidu v rodině tajila. Představím jim představu svého budoucího života, o kterém nepochybuji. S tímhle impulzem usínám i probouzím se,“ odkrývá svou třináctou komnatu. A tak dříve než ji zavřeme, moudré připomenutí A. de Saint-Exupéryho.

„Existuje totiž jen jediný skutečný problém – problém lidských vztahů. Zapomínáme, že nikde jinde není naděje a štěstí, jen v lidských vztazích.“

Autor: Hana Dneboská | pondělí 18.11.2019 7:00 | karma článku: 8,68 | přečteno: 111x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 25,77 | Přečteno: 826x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,12 | Přečteno: 294x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 394x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Intuice

Je deset minut po desáté pátek večer. Už odcházím z kuchyně, když mě náhle ovládne nutkání. Dvěma skoky jsem u francouzských dveří do zahrady. Poodhrnu závěs. Chci se podívat, kolik nasněžilo.

22.1.2024 v 7:00 | Karma: 16,48 | Přečteno: 457x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

  • Počet článků 97
  • Celková karma 16,43
  • Průměrná čtenost 315x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik