Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za trochu lásky

šel bych světa kraj, šel s hlavou odkrytou a šel bych bosý. Za trochu lásky šel bych světa kraj, jak ten, kdo zpívá u dveří a prosí.

Touha po lásce, kterou připomíná úryvek z básně J. Vrchlického, je souzena všem lidem na světě. Nejen o Vánocích, ale právě tehdy nejvíc. Nezapomínejme na své blízké, oni čekají. Stejně jako neznámá autorka z domova důchodců ve své básni v dopise.

„Můj milý synu, snad nepřečteš to po mně ani, a přece píšu. Jsem jako ptáče v lese, jež marně vzdychá, marně hlavu sklání, však prosba jeho nikam nedoletí – ó děti, děti, jsem tak opuštěna! Dnes ke mně mluví jenom bílá stěna, dvorek je tichý, hledím do zahrádky a čekám, čekám, zdali vejdeš vrátky. Připravena je již ruka chromá, která tolikrát Ti hladívala vlásky. A rty zvadlé také čekají Tě, tak jen přijeď, mé milované dítě, ať ještě jednou, snad již naposledy, se rozezpívá ten můj koutek chudý, ať ještě jednou, nežli padnu k zemi. Tak jistě přijeď, píšu zkrátka, tak jistě přijeď! Tvá milující matka.“

A přece – stačilo by málo. Přijet. Obejmout. Srdečné objetí často vydá za tisíc slov a skutků. Dotyk má pro náš život mnohem větší význam, než si připouštíme. A teď mám na mysli i dotyk na dálku, zprostředkovaný. Díky Ježíškovým vnoučatům. Slyšeli jste o nich?

Na jejich webu si můžete vybrat vánoční přání některého z obyvatel domovů důchodců. Přiznám se, že jsme si s dcerou musely často pospíšit, abychom mohly obdarovat právě svého favorita. S velkou radostí tady sděluji, že většina z nás je právě o Vánocích štědrá, což je kromě splněného přání někomu i pohlazením pro naši duši. A to není málo. Při pročítání vánočního přání pětaosmdesátileté paní Marie vím, že splním právě to její.

„Mám pouze vnoučata, ale těm jsem dala již vše, a tak mě nenavštěvují. Jsem sama. Celý den ležím v lůžku. Občas mi bývá zima na nohy. Velkou radost by mi udělaly nějaké měkké a pohodlné teplé ponožky. Velmi děkuji, Ježíšku.“ A já už vím, že se za paní Marií rozjedu, neboť Franz Kafka připomíná:

„Navštěvovat nemocné není jen aktem jejich duševního povzbuzení, ale i prostředkem duchovního obohacení zdravých.“

A teď super zpráva, o kterou se nemohu nepodělit. Ježíškova vnoučata se mezi námi objevují i během roku. Mám důkaz z jednoho článku z Metra. Cituji.

„Vážená redakce, reaguji na dopis otištěný ve vašich novinách. To, co popisuje ta paní, se přihodilo při nákupu také mně. Jsem už starší a zapomněla jsem si doma platební kartu. S paní pokladní se domlouvám, že bydlím nedaleko, nákup s vozíkem odstavím a pro kartu dojdu. Paní pokladní mi oznamuje, že nákup už je uhrazen mladým mužem, který stál ve frontě za mnou. Snažím se pána přemluvit, ať jde se mnou, že se s ním musím vyrovnat. On jen s úsměvem odvětí, ať to neřeším. Dala jsem mu tedy svou adresu i s telefonním číslem. Od té doby stále nosím v peněžence účtenku s obnosem, který pánovi dlužím, a čekám, že se mi ozve.“

Kdepak, neozve, Ježíšek je přece anonymní. Ale jeho přání nám všem tajné není.

Tím nejkrásnějším dárkem k Vánocům není, co se zlatem třpytí. Je to úsměv, láska, pohlazení. Nad takový dar žádný není.

A takový dárek přeji i já vám.

Autor: Hana Dneboská | pondělí 16.12.2019 7:00 | karma článku: 10,94 | přečteno: 200x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 25,77 | Přečteno: 825x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,12 | Přečteno: 294x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 394x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Intuice

Je deset minut po desáté pátek večer. Už odcházím z kuchyně, když mě náhle ovládne nutkání. Dvěma skoky jsem u francouzských dveří do zahrady. Poodhrnu závěs. Chci se podívat, kolik nasněžilo.

22.1.2024 v 7:00 | Karma: 16,48 | Přečteno: 457x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Exposlanec ODS Šťastný, lékař bývalého prezidenta, se pokouší za ANO o návrat

23. dubna 2024  12:26

Pražské ANO ve středu rozhodne, zda zkusí vrátit do nejvyšších pater politiky Borise Šťastného,...

Bezdůvodně napadl děti na zastávce a v tramvaji. Agresora policie dopadla záhy

23. dubna 2024  12:16

Napadení dvou skupin dětí krátce po sobě šetřili v polovině dubna policisté v Praze Řepích. Nejprve...

Kadyrov má nekrózu slinivky, Kreml hledá nástupce, tvrdí investigativci

23. dubna 2024  11:03,  aktualizováno  12:09

Spekulace o zdravotním stavu Ramzana Kadyrova opět přiživil ruský exilový portál Novaja Gazeta...

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:41

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 97
  • Celková karma 16,43
  • Průměrná čtenost 315x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik