Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ta naše povaha česká

Je téměř poznávacím znamením. Je naše. Někdo s ní svádí tak trochu boj, aby v nestřežené chvíli stejně uklouzl, aniž si to uvědomil. Svému okolí tak nabídne adrenalin s výzvou k rozhodnutí, na čí straně budu. Dnes malý aperitiv.

Přiznám se, že mě vždycky zamrazí, když se setkám s jednou z nejznámějších „specialit“ té naší povahy české. Dostat co nejvíc, když je to zadarmo. Ten pocit se dostavil při slavnosti, kterou byl křest knihy.

V historických prostorách jednoho pražského paláce se křtila zajímavá kniha, kterou vydalo známé nakladatelství. Slavnostní nálada byla všude. Ve starobylých zdech i v lidech, kteří na křest přicházeli. Bylo téměř těsně před Vánocemi. Vcházeli známé osobnosti, novináři, hosté. Někteří s kyticí, jiní s úsměvem a všichni se těšili. U vchodu se nabízela sklenka vína a také kniha, která slavnostní chvíli způsobila. Představitelky nakladatelství s radostí rozdávaly knižní výtisky, každý z obdarovaných v knížce listoval, začítal se do ní, mluvil o ní se svým sousedem.

Jak nastával čas křtu, dav příchozích houstl a sunul se podél pultíku s knihami dovnitř. Přelévání hostů z rohu do rohu mě umístilo tváří v tvář prodlužující se frontě u vchodu. Ta plynula pokojně až…

až přišla řada na dámu a ta měla v očích otazník.

„Jen jednu?“ pronesla pohrdavě. „Já chci tři knihy!“ řekla důrazně.

Svým požadavkem způsobila bezprostředně kolem sebe očividný zmatek. V davu to zašumělo. Její slova zazněla jasně, ale já se přesto sama sebe ptala. Slyšela jsem dobře?

„Slyšela jste to?“ oslovila mě novinářka stojící vedle.

Ani ona nevěřila svým uším a potřebovala si o tom promluvit.

„Ale my dáváme jen jednu knihu, každý z pozvaných dostává jeden výtisk,“ vysvětlovaly pracovnice nakladatelství.

„Těch výtisků máte určitě víc, jistě máte rezervu a někteří z pozvaných ani nepřijdou,“ nenechala se odbýt dáma.

Dav ji zvědavě a vyčkávavě obstoupil. Děj byl sledován s napětím. Jak úspěšná ta ženská asi bude? Vznikla neočekávaná situace, která se nějak bude řešit. Život tady nabízí divadýlko a já jsem u toho, napadlo mnohé z přihlížejících.

Rozdělili se na dvě skupiny. Jedné začalo být horko studem, druhá skupina měla, podobně jako ona dáma, z ostudy kabát. Vánoce se blíží a taková knížka se pod stromeček vždycky hodí. A právě tady je konkrétní příležitost.

„Tak to tedy nechápu, já ty knížky potřebuju,“ trvala návštěvnice na svém.

Ticho. Žádná odpověď.

„Tak ty dvě knížky zaplať,“ ozval se muž v perfektním obleku, zřejmě ženin společník.

„No to snad nebude nutné,“ rozhořčila se oslovená.

„Tady není knihkupectví,“ připomínalo se z nakladatelství.

A připomínkou k situaci jsou i slova řeckého filozofa Epikúra.

„Komu nestačí málo, tomu nestačí nic.“

Jak skončila tahle scénka ze života? „Dáma“ hrdě vztyčila hlavu a odešla středem s tvrdou poznámkou. „Lůza jedna!“

Hosté chvíli setrvali v němém úžasu. Jestli se někdy takové přirovnání hodilo, tak tady sedělo přímo na míru.

Co dodat? Knižní křest se vydařil, ale ta naše povaha česká se jaksi nezapřela, jak zjistíme i příště.

Autor: Hana Dneboská | pondělí 13.7.2020 7:00 | karma článku: 9,51 | přečteno: 284x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 25,77 | Přečteno: 826x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,12 | Přečteno: 294x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 394x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Intuice

Je deset minut po desáté pátek večer. Už odcházím z kuchyně, když mě náhle ovládne nutkání. Dvěma skoky jsem u francouzských dveří do zahrady. Poodhrnu závěs. Chci se podívat, kolik nasněžilo.

22.1.2024 v 7:00 | Karma: 16,48 | Přečteno: 457x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:25

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 97
  • Celková karma 16,43
  • Průměrná čtenost 315x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik