Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Toť vše

suše mi oznámila sociální pracovnice. Nezdálo se mi vůbec možné to, co slyším. Ta ženská však nehnula brvou a zopakovala, že žádat o příspěvek v případě mé matky nemá logiku.

Moje dvaasedmdesátiletá matka se léčí s cukrovkou, je po dvou mrtvicích a má amputovanou nohu. Cestování autem je naší rodinnou nutností. Za tento přepych v očích moci úřední je pootevřen kohoutek na třítisícový benzínový příspěvek za rok. Chválabohu za to aspoň.

Kamarádi narušili můj životní poklid udivující otázkou. Ty nedostáváš na matku příspěvek na péči? Aha, docházím k poznání. Nějak kdysi jsem žádal, ale nebylo to k ničemu. Úřednice ani nevzhlédla, natož aby vstala od stolu a zdravotní stav matky zhodnotila. Vzteky jsem koktal a už nikdy víc poníženě žádat, zapřisáhl jsem se.

Čas plynul, matka byla nerudnější, já vyřízenější. Sanitářský kurz jsem prozíravě absolvoval už na začátku jejich neduhů. Dodnes se za to chválím. Nikdo jiný to neudělá. Žena i děti mě včas opustily, neboť věděly proč. Vystřihly mě ze života a já se ujal role Robinsona na pustém ostrově. Byl to můj úděl, a tak jsem to bral. Když mě ale kamarádi donekonečna hecovali, že kecám a zamlžuju, jaký příspěvek beru, sebral jsem matku a s vozíkem dorazil před úřad.

Vyvezli jsme se do příslušného patra. Hned za nejbližšími dveřmi to vřelo. Domníval jsem se, že se naostro řeší něco mezi občanem a úředníkem. Napadlo mě téma žádosti o příspěvek a naladilo k bojovnosti. Nicméně zbytečně jsem se vyčerpal. Za dveřmi se gratulovalo, objímalo, bylo rozjařeno. A jde to i bez roušek a rozestupů, uviděl jsem na vlastní oči při pootevřených dveřích. Přesto, že byl úřední den, musel jsem se připomenout několikerým zaklepáním. Připomínání vyžadovalo delší chvíli. Když jsem byl částečně zaregistrován a o něco méně vyslyšen, vytlačilo mě ze dveří mladé stvoření s doušky dechu na čerstvě nalakovaných nehtech. O něco důrazněji jsem zaklepal na vedlejší dveře a měl úspěch. Aspoň pro tu chvíli. Úřednice mě vyslechla, ale přesvědčit o stavu mé matky se nehodlala. A zas je to v pytli, blesklo mi hlavou. A pak spásný nápad. Něco vám ukážu, zašvitořil jsem laškovně. Úřednice dychtivě vyšla na chodbu, kde se pohledem střetla s beznohou zoufale vyhlížející ženou. Ona to ale tak nevnímala, jak se hned potvrdí. To je ona? zašveholila. Po mém přikývnutí jednoznačně konstatovala. Tak ta je ještě dobrá. Další otázky, připomínky, prosby, běsnění nepřicházely v úvahu. Doslova jsem oněměl. Toť vše, vyštěkla k mé němé postavě. Připadalo mi, že se obrnila ostnatým drátem.

Rezignoval jsem a někdo cizí to vzal za mne. Matčina psychika tím životním drancováním vzala za své. Ocitla se na psychiatrii. V té době se tam léčil manický pan Luboš. Oblíbil si moji matku, a pro Libušku, jak říkal, chtěl udělat nemožné. Rozesílal dopisy se žádostmi o příspěvek na všechny strany. Při návštěvách jsem pozoroval, že si ví rady. Přicházely mu odpovědi. Úřady se o mou matku začaly zajímat. Nevěřím na zázrak, ale tohle se mu blížilo. Pointa. Zásah manického pacienta byl unikátní svým výsledkem. Příspěvek na péči byl přiznán. Se zpětnou platností k tomu. To, pro mne nemožné, se jemu podařilo.

Když jsem šel panu Lubošovi poděkovat, o ničem nevěděl. Jeho zdravotní stav se přehrál do apatie. Až ta pomine, jistě bude k díkům příležitost. Nebo snad nemocí maskoval ten dobrý muž svůj ušlechtilý čin?

 

Autor: Hana Dneboská | pondělí 9.8.2021 7:00 | karma článku: 22,69 | přečteno: 634x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Ach ty boží mlýny

vědí, u koho mlít, praví jedna z cestujících, které sedí v autobuse přede mnou. Ten povzdech patří Cimickému.

29.4.2024 v 7:00 | Karma: 12,98 | Přečteno: 392x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 25,91 | Přečteno: 840x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,12 | Přečteno: 297x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 402x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 480x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 98
  • Celková karma 15,77
  • Průměrná čtenost 311x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik