Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jedna je víc než dvě

Myšlenka století. Nabádá mě se pochlubit. Kdo jen tak zažije šok ze své drahé polovičky? Neházím flintu do žita, neboť tuším, jak se žije v českých rodinách. A nejen českých samozřejmě, ubezpečí mě mladá žena.

Dítě si údajně vybírá rodiče ještě před svým narozením. Jestli si naše dcera vybrala kvalitního otce, toť otázka. Já, jako matka, jsem teda selhala. Tím nejkřiklavějším nedostatkem je moje ustrnutí. Totální nehybnost. Někdo moudrý to vlání životem trefně odhalil. Kdo jednou stál, stojí už opodál. Tak to je o mně, o neschopné ženské vyslovit finální slovo adieu. Co se událo?

V rodině, kam jsem se přivdala, panoval patriarchát. Od nepaměti a nekompromisně. Oba dědové mého muže byli postiženi ničemností. Jeden honil svoje nenaplněné mladické touhy a toulal se. Poustevnický život mu byl blíž než rodina. Druhý děda, elektrikář s výučním listem, který lidem sliboval hory doly, byl v oboru všestranným neználkem. Uživil se přesto. Z rozdělaných kšeftů vybíral horentní zálohy, aby se už záhy neobjevil, neboť byl s vědomostmi u konce s dechem. Jezdil tak po celé republice, s pár slůvky němčiny i za ni. Měl svobodné povolání a jako takového si užíval. Při vydatných volnech v horizontální poloze se oddával opileckému rauši. Jeho žena zastávala funkci svlékače bot a šatů, aby rodině zajistila aspoň něco málo hygieny. Upil se. Konec života s cirhózou jater předběhlo udušení zvratky. Tolik k minulosti mé nové rodiny.

Jejich potomek, můj muž, z toho propadl depresi. Bohužel až později jsem zjistila, že depresi demonstrativní. V utajení převzal štafetu svých předků a vysokoprocentními doušky ubíjel intelekt, pokud nějaký zbyl. S tím genetickým propadem šla ruku v ruce neúcta a manipulace s ženou jako takovou. Jablko padlo těsně ke kmeni stromu. Teď já byla ta vyvolená. Příklady táhnou, a tak jsem přicházela na to, co by mě v téhle rodině čekalo. Tchán kolem sebe sekal nožem, záměrně v blízkosti tchyně. Dvakrát se mu ji podařilo bodnout. Moje tchyně ovšem není hodna toho jména. Ona je holubičkou. I přes bezprostřední ohrožení svého teritoria zajišťuje svému tyranovi nezištný servis. Vaří mu, pere, uklízí i v jeho separé zbudovaném na úkor nás ostatních. Když vzpomenu na název knihy s podobným osudem hlavní postavy, tak i ta moje tchyně tančí tak rychle, jak dokáže. Začalo mi docházet, že takhle dopadnout nechci.

Předposlední kapkou do mého přetékajícího poháru trpělivosti bylo tchánovo náhlé hnutí mysli. Ničily ho výčitky nad nevydařeným vztahem s otcem, který byl už několik let mrtvý. Aby ukonejšil silné emoce svědomí, rozhodl se jednat. Vykopal otcovu urnu a zakopal ji na zahradě pod okny. Býval tam skleník. Vydatně posilněný ho roztřískal a založil pohřebiště.

A poslední kapka? Tou se stala možná zdánlivá banalita. Dcera řešila početní úkon. Poslala jsem ji za tatínkem. Mozek, osvěžený lihovou náloží, vyprodukoval svoji pravdu. Jedna je víc než dvě. 1 je víc než 2, opakoval do nevěřícné tváře školačky. Osvítil mě duch svatý spásnou myšlenkou – Vždyť jen jeden pokus na život máš. Odcházím. Stěhuju se, obrazně řečeno, na ulici. A to moc ráda.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Hana Dneboská | pondělí 15.11.2021 7:00 | karma článku: 10,86 | přečteno: 208x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Křišťálové dítě

Je to jako v pohádce o Popelce. Narodila se, aby světu přispěla svou výjimečností, kterou křišťálové děti dostávají do vínku. Ale rodiče se k ní otočili zády.

20.5.2024 v 7:00 | Karma: 6,41 | Přečteno: 117x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Ach ty boží mlýny

vědí, u koho mlít, praví jedna z cestujících, které sedí v autobuse přede mnou. Ten povzdech patří Cimickému.

29.4.2024 v 7:00 | Karma: 13,87 | Přečteno: 423x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 26,03 | Přečteno: 845x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,46 | Přečteno: 300x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 405x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Prokurátor soudu v Haagu požádal o zatykače na Netanjahua a lídry Hamásu

20. května 2024  13:31,  aktualizováno  16:02

Hlavní prokurátor Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karim Khan v pondělí požádal o vydání...

Jsme na dostřel ANO, řekl Vondra. Chce porazit Putinovy užitečné idioty

20. května 2024  11:36,  aktualizováno  15:43

Europoslanec a místopředseda ODS Alexandr Vondra řekl, že koalice SPOLU je „na dostřel“ hnutí ANO....

Vlak na Benešovsku usmrtil člověka v kolejišti, provoz na koridoru stál

20. května 2024  13:40,  aktualizováno  15:42

V Mrači na Benešovsku srazil vlak člověka, který se pohyboval v kolejišti. Utrpěl zranění, kterým...

Vůči trestům je imunní, řekli znalci o muži souzeném za prodávání školačky na sex

20. května 2024  15:10

U Krajského soudu v Plzni dnes pokračovalo hlavní líčení s mužem z Karlovarska obžalovaným z toho,...

  • Počet článků 99
  • Celková karma 14,94
  • Průměrná čtenost 314x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik