Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Osmašedesátý

Máme ho pod kůží. Rok nezapomenutelný. A je to už pětapadesát let. Naše sportovní sešlost se věkem neshodne. Je různorodá. Přesto každý z nás má na tu dobu nějakou vzpomínku. Něco v mysli utkvělo.

Byl jsem v pubertě, patnáctiletej kluk, vypráví Tonda. Tak trochu jsem ten příjezd vojáků spřátelených armád v uvozovkách podcenil. Dnešními slovy Putina a jeho gardy šlo nejspíš o speciální vojenskou operaci. To, že se nezměnila v tu dnešní ukrajinskou, ví jen Bůh.  

Bydlela jsem s rodiči nad rozhlasem, vstupuje do debaty Zdena. Ta atmosféra byla ohlušující. Křik, střelba, rachot. Sousedi a lidi z okolí měli v očích strach. Byl z války. Tohle slovo, do té doby právem opomíjené, se často skloňovalo. Obchod s potravinami v naší ulici byl v obležení. Fronta s vyděšenými tvářemi neměla konce. Nebylo se čemu divit. Nikdo nevěděl, co bude. Na nákupech se střídali všichni členové rodin, až obchodník Olda už neměl co nabídnout. Mnozí starší, pamětníci poslední války, věděli o nebývalém zájmu o jídlo své.

Vzpomínám si na živý provoz a nervozitu v sousedství proti našemu bytu, ozve se Jirka. Česká rodina se dvěma malými dětmi vysílala každou noc zprávy. Bylo horko, odbývalo se to při otevřených oknech. Nepřehlédnutelné vzrušení za přítomnosti anglicky mluvících osob nejen bílé pleti. Tušil jsem výjimečnost těch situací. Během týdne se rodina odstěhovala, prý za oceán.

Lída druhý den po okupaci ujela s rodinou z Prahy. Přístřeší jim na severu Čech poskytli příbuzní. Byli jsme tři malé děti a naši zpanikařili tak, že jsme se už do Prahy nevrátili, vypráví. Stýskalo se mi, tak jsem se tady v průběhu let zase zabydlela. Ale na tu dobu mimopražského azylu s dětským úsměvem vzpomínám. Zažívali jsme i vzrušující chvíle. To když lidi po rozhazování letáků utíkali před tanky a schovávali se na hřbitově. To byl mazec! Hříšníci v uvozovkách přeskakovali hřbitovní zeď a hup mezi hroby. Tam se vojáci nedostali. Dostala mě ovšem Nasťa z Moskvy, se kterou jsem si několik let dopisovala. Ta korespondence byla ve školách doporučována v rámci přátelství mezi ČSSR a SSSR. Jedenadvacátým srpnem jsem s tou Rusandou skončila. Proč na moje dopisy neodpovídáš? psala mi. Přece se nic nestalo. Naši vojáci vás přijeli ochránit, kdo ví, co by s vámi Čechy bylo? Nezapomenutelný dopis, mám ho pořád. A taky už pořád budu vědět, jak rozstřílenou a zdevastovanou Prahu nám sovětští bratři zanechali.

Nejen Prahu, připojí se opět Tonda, celé Čechy doplatily na jejich mocenskou chtivost a rozpínavost. A současné ukrajinské drama nebere konce. S příchodem Rusáků se tenkrát odehrávala rodinná dramata. Tisíce našich lidí přišlo o život. Namále měli ale i někteří ortodoxní komunisti. Můj strýc k nim taky patřil. Obdivem a láskou k Rusku byl zahlcený. Svoje protiruské postoje jsme se před ním báli projevit. Okupace ho ovšem z pokleku před velkým bratrem postavila na nohy. Nějakou dobu si uvědomoval historickou tragédii, nakonec ji ale neunesl. Debatující spolek je jedno ucho. No, zešílel z toho poznání, dopoví Tonda. Dohnala ho jeho proruská nesoudnost. Zcvoknul a v Kosmonosích umřel.

Milovníků Ruska, co ruskou okupací utrpěli zradu, bylo jistě bezpočet. Taky můj děda, dosti významný činovník té doby, při přeletu letadel, položil život na oltář vlasti. Jeho milované Rusko mu zasadilo ránu přímo do srdce. Zemřel na infarkt.

To není marná zmínka, zamyslí se Jirka. Takovou smrt bych přál Putinovi. Před ní by jeho ochranka neměla šanci zasáhnout a svět by mohl vydechnout úlevou.

 

Autor: Hana Dneboská | pondělí 28.8.2023 7:00 | karma článku: 15,15 | přečteno: 304x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Ach ty boží mlýny

vědí, u koho mlít, praví jedna z cestujících, které sedí v autobuse přede mnou. Ten povzdech patří Cimickému.

29.4.2024 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 1x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 25,77 | Přečteno: 826x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,12 | Přečteno: 294x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 394x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Přijíždí německý prezident Steinmeier. Setká se s Pavlem, uctí oběti střelby

29. dubna 2024  6:03

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájí dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 98
  • Celková karma 13,14
  • Průměrná čtenost 311x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik