Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strom života

mívá podobu souměrnou a ztepilou. Ten, o kterém bude řeč, měl a má dva záseky. Oba pocházejí z jiných časových úseků.

Mezi oběma příběhy se čas posunul o třicet let. Před těmi roky stál na startu života chlapec, po jejich uplynutí seniorka. Stejná zranění od blízkých vedla jejich ruku k vyznačení záseků na kmeni stromu. Stejná kresba dětskou rukou a stejná třesoucí se rukou stařenky. Stejná boule na duši. Proč zrovna dva záseky? V obou příbězích od dvou nejbližších. Pokaždé je třeba pomocné ruky. Citlivá chvíle vyžaduje podporu. A tou je i držení za ruku.

Tenkrát mi svůj strom života ukázalo dítě. Bylo to poprvé, co jsem viděla něco takového. Záseky na kmeni byly nepřehlédnutelné. Chlapec tak vyjádřil trýznění matkou a otčímem. Modřiny na těle i na duši. Měla jsem chlapcovu důvěru a díky ní posílila jeho naději, že mu na cestě životem pomůžu. Měl dlouho ruku v mé dlani. Vyjadřoval tak víru v  pomoc. Cítila jsem velký závazek. Nápomocnou konstelací vesmíru se věci daly do pohybu a chlapec, dnes už dospělý muž, je na správné cestě, kterou si zasloužil. Ten dotyk dvou dlaní, tehdy v adventním čase, z mých životních dojmů už nevymizí.

V letošním čase adventu se mi otevřel jiný příběh, ale v kresbě stromu života stejný. Zase mě upoutaly dva záseky na jeho kmeni. Stařenka mě drží za ruku a já naslouchám.

Bloudila jsem po lese, ani nevím, jak dlouho. Nechtěla jsem domů, kde mě čekalo peklo. Pak mě oni dva převezli sem a zavřela se nade mnou voda. Dcera a vnuk. Za celý rok nepřišli ani jednou na návštěvu. Jeden příběh z mnoha, bohužel.

Právě teď, v čase Vánoc, se nabízí zamyšlení nad poselstvím J. Twardowského.

Spěchejme milovat lidi, protože rychle odcházejí. Až budeme na konci, nebudeme trpět tím, co jsme špatného udělali, pokud jsme toho litovali, ale tím, že jsme mohli milovat a nemilovali, že jsme mohli pomoci a nepomohli, že jsme mohli zavolat a nezavolali, že jsme se mohli usmát a neusmáli, že jsme mohli podržet za ruku a nepodrželi…

Autor: Hana Dneboská | pondělí 18.12.2023 7:00 | karma článku: 6,65 | přečteno: 105x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 25,77 | Přečteno: 826x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,12 | Přečteno: 294x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 394x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 474x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Intuice

Je deset minut po desáté pátek večer. Už odcházím z kuchyně, když mě náhle ovládne nutkání. Dvěma skoky jsem u francouzských dveří do zahrady. Poodhrnu závěs. Chci se podívat, kolik nasněžilo.

22.1.2024 v 7:00 | Karma: 16,48 | Přečteno: 457x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 97
  • Celková karma 16,43
  • Průměrná čtenost 315x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik