Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolikátého je dnes

bývá moje každodenní otázka pro několikačlenné publikum mužů a žen v seniorském věku. Dny se tady sobě podobají jako vejce vejci. Vyzývavá nápověda na nástěnce je všem na očích. Přesto moje „třída“ tápe a přemýšlet je trápení.

Většinou se neví nic konkrétního. Vzápětí zazáří jedinec se zjištěním roku 1914, který uvádí jako současný letopočet a k tomu slavný Švejkův výrok „Tak nám zabili Ferdinanda, paní Müllerová!“

Obávám se, že takové legraci nerozumím, ale na tom nesejde, neboť je to pacientova pravda a on při ní zůstává. Netřeba mu vysvětlovat, že svět je už mnohem dál, je třeba se jen o takové pravdě zmínit a nepodsouvat ji. Rušila by. Dost možná, že to dnešní datum ví přesně. Mnozí spolupacienti se jen potutelně usmívají. Ještě jednou na závěr se zeptám na dnešní datum. Někteří vědí, jiní očima kloužou po nápovědě na nástěnce a někteří nechají na druhých, ať se snaží za ně. Se správnou odpovědí pak spěchají jako ozvěna.

Sedící pacientka v křesle se ptá, proč se tak dlouho čeká. Jsem ještě na začátku své terapeutické práce a její odpověď na mou zřejmě nelogickou otázku „Na co?“ ji rozezlí.

„No přece na vlak! Jsme na nádraží, ne?“

Tápu v mysli po poctivé odpovědi, když tu mi přispěchají na pomoc nejbližší pacientky.

„Nechte ji bejt, vona je cvok, furt jen čeká na vlak.“

Začínám se trápit myšlenkou, že nepomáhám, že to neumím, že to nezvládám. Mé pochybnosti o sobě samé se hromadí. Naštěstí mám doma zázemí plné pochopení, a tak se mohu vypovídat. Využívám toho vrchovatě. Den co den po práci mluvím o své práci. Vždycky někdo z mé rodiny naslouchá, pofouká moje pochybnosti a řekne: „Jsi dobrá, já bych to dělat nemohl, já bych to dělat nemohla,“ a já druhý den, plná očekávání a elánu, vcházím do zamčených prostor a po kapsách mám novinky o světě za zavřenými dveřmi. Chtějí k němu, aspoň někteří z nich, patřit a ptají se po něm. Po světě za zavřenými dveřmi, ve kterém mnozí z nich už jenom bloudí.

„Já tu na vás čekám, vy jediná mi můžete pomoct, než to zapomenu,“ sděluje mi naléhavě jinak ostýchavý pacient. „Řekněte mojí mamince, ať za mnou přijde, řekněte to mojí mamince,“ opakuje skoro zoufale a nejspíš myslí manželku. Hned na to se ozve téměř jako děcko s neskrývaným pláčem. Trochu ho upokojí moje nabídka k procházce. Počasí láká ven, a já lákám svoje svěřence. Být u toho, když se probouzí dubnová příroda… Neodolají. Jaro je tu.

Venku se rozzáří a vší silou se drží na nohou, aby je unesly při jejich dětinské radosti z náhlé svobody. Někomu se daří, někdo zesláblý ztrácí rovnováhu, jiný se trmácí v křoví. Náhle nejsme pohromadě a já zkouším nalézt svůj klid a současně svoje ovečky. Díkybohu sami se po chvíli ozývají. Až na jednoho. Slyším jeho brumlání, jeho trpělivé škemrání o pomoc, ale ať se snažím sebevíc, vyprošťovací manévr se nedaří ani se spoluúčastí dvou dalších pacientů. Šípková růže nám brání v jakékoli pomoci, její trny chrání svoje teritorium. Pacient pomocníci to vzdávají. Zůstávám sama. Jak ho osvobodit, ptám se v duchu zoufale, a jak se tam vlastně proklestil? Sama takovou šanci nevidím. Mít tak kouzelný prsten, napadá mě v té tísni, ale žádné kouzlo se nekoná. Je to jenom na mně. Ze šrámů od trní mi teče krev, ale to já vůbec nevnímám. Přece musím nad takovou přírodní nehorázností zvítězit a toho milého pacienta vysvobodit! Zavřu oči, zatnu zuby a vítězoslavně držím trní nad hlavou. Utvoří se loubí a zmatený pacient vychází z šípkového vězení. Pro jistotu mu podám ruku a on šťastně hlesne: „Paní učitelko, mám vás moc rád.“ Bývám vždycky zaskočena láskyplným vyznáním pacientů skoro až k rozpakům a pokaždé se ve mně usídlí pokora a jsou všichni se mnou víc a já s nimi stejně tak.

Mou nedávnou nespokojenost s neukočírovanou odpovědí na příjezd vlaku zažene drobný věčně hladový stařík sdělením, že spěchá na tramvaj, jede do Nuslí, ale předtím by si dal bůček a k tomu pivko. Jeho slova vyslechnu s úsměvem, na víc se neptám. Po chvíli mi šeptem a se šťastným úsměvem sdělí, že tady vojákuje a za dveřmi je vojenská správa, kam se potřebuje dostat.

„Vojenská správa už má dnes zavřeno,“ řekne vážným hlasem a jakoby samozřejmě má kolemjdoucí kolegyně. Začínám chápat. Jejich svět je třeba brát jako reálný. Stejně tak svérázné odpovědi, když se ptám na dnešní datum nebo na to, kde jsme. I v USA i Mexiko se změní Česko, ačkoli v nich tázaný pacient nikdy nebyl.

Budeme-li brát některé děje života se smířlivým nadhledem, jistě dáme za pravdu myšlence moudrého Menandra. „Nežijeme, jak chceme, ale jak umíme.“ V moudrech moudrých jsem ještě našla povzbudivá slova  E. M. Remarqua a ráda se s vámi o ně podělím. „Život neměl v úmyslu udělat nás dokonalými. Kdo je dokonalý, patří do muzea.“ A to je dobré vědět.

Autor: Hana Dneboská | pondělí 21.9.2020 7:00 | karma článku: 14,02 | přečteno: 345x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Ach ty boží mlýny

vědí, u koho mlít, praví jedna z cestujících, které sedí v autobuse přede mnou. Ten povzdech patří Cimickému.

29.4.2024 v 7:00 | Karma: 12,99 | Přečteno: 393x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 25,91 | Přečteno: 840x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,12 | Přečteno: 297x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 402x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 480x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...

Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico

2. května 2024  10:59

Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...

SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem

2. května 2024  10:56

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 98
  • Celková karma 15,77
  • Průměrná čtenost 311x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik