Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Osmašedesátý

Máme ho pod kůží. Rok nezapomenutelný. A je to už pětapadesát let. Naše sportovní sešlost se věkem neshodne. Je různorodá. Přesto každý z nás má na tu dobu nějakou vzpomínku. Něco v mysli utkvělo.

Byl jsem v pubertě, patnáctiletej kluk, vypráví Tonda. Tak trochu jsem ten příjezd vojáků spřátelených armád v uvozovkách podcenil. Dnešními slovy Putina a jeho gardy šlo nejspíš o speciální vojenskou operaci. To, že se nezměnila v tu dnešní ukrajinskou, ví jen Bůh.  

Bydlela jsem s rodiči nad rozhlasem, vstupuje do debaty Zdena. Ta atmosféra byla ohlušující. Křik, střelba, rachot. Sousedi a lidi z okolí měli v očích strach. Byl z války. Tohle slovo, do té doby právem opomíjené, se často skloňovalo. Obchod s potravinami v naší ulici byl v obležení. Fronta s vyděšenými tvářemi neměla konce. Nebylo se čemu divit. Nikdo nevěděl, co bude. Na nákupech se střídali všichni členové rodin, až obchodník Olda už neměl co nabídnout. Mnozí starší, pamětníci poslední války, věděli o nebývalém zájmu o jídlo své.

Vzpomínám si na živý provoz a nervozitu v sousedství proti našemu bytu, ozve se Jirka. Česká rodina se dvěma malými dětmi vysílala každou noc zprávy. Bylo horko, odbývalo se to při otevřených oknech. Nepřehlédnutelné vzrušení za přítomnosti anglicky mluvících osob nejen bílé pleti. Tušil jsem výjimečnost těch situací. Během týdne se rodina odstěhovala, prý za oceán.

Lída druhý den po okupaci ujela s rodinou z Prahy. Přístřeší jim na severu Čech poskytli příbuzní. Byli jsme tři malé děti a naši zpanikařili tak, že jsme se už do Prahy nevrátili, vypráví. Stýskalo se mi, tak jsem se tady v průběhu let zase zabydlela. Ale na tu dobu mimopražského azylu s dětským úsměvem vzpomínám. Zažívali jsme i vzrušující chvíle. To když lidi po rozhazování letáků utíkali před tanky a schovávali se na hřbitově. To byl mazec! Hříšníci v uvozovkách přeskakovali hřbitovní zeď a hup mezi hroby. Tam se vojáci nedostali. Dostala mě ovšem Nasťa z Moskvy, se kterou jsem si několik let dopisovala. Ta korespondence byla ve školách doporučována v rámci přátelství mezi ČSSR a SSSR. Jedenadvacátým srpnem jsem s tou Rusandou skončila. Proč na moje dopisy neodpovídáš? psala mi. Přece se nic nestalo. Naši vojáci vás přijeli ochránit, kdo ví, co by s vámi Čechy bylo? Nezapomenutelný dopis, mám ho pořád. A taky už pořád budu vědět, jak rozstřílenou a zdevastovanou Prahu nám sovětští bratři zanechali.

Nejen Prahu, připojí se opět Tonda, celé Čechy doplatily na jejich mocenskou chtivost a rozpínavost. A současné ukrajinské drama nebere konce. S příchodem Rusáků se tenkrát odehrávala rodinná dramata. Tisíce našich lidí přišlo o život. Namále měli ale i někteří ortodoxní komunisti. Můj strýc k nim taky patřil. Obdivem a láskou k Rusku byl zahlcený. Svoje protiruské postoje jsme se před ním báli projevit. Okupace ho ovšem z pokleku před velkým bratrem postavila na nohy. Nějakou dobu si uvědomoval historickou tragédii, nakonec ji ale neunesl. Debatující spolek je jedno ucho. No, zešílel z toho poznání, dopoví Tonda. Dohnala ho jeho proruská nesoudnost. Zcvoknul a v Kosmonosích umřel.

Milovníků Ruska, co ruskou okupací utrpěli zradu, bylo jistě bezpočet. Taky můj děda, dosti významný činovník té doby, při přeletu letadel, položil život na oltář vlasti. Jeho milované Rusko mu zasadilo ránu přímo do srdce. Zemřel na infarkt.

To není marná zmínka, zamyslí se Jirka. Takovou smrt bych přál Putinovi. Před ní by jeho ochranka neměla šanci zasáhnout a svět by mohl vydechnout úlevou.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Hana Dneboská | pondělí 28.8.2023 7:00 | karma článku: 15,15 | přečteno: 304x
  • Další články autora

Hana Dneboská

Ach ty boží mlýny

vědí, u koho mlít, praví jedna z cestujících, které sedí v autobuse přede mnou. Ten povzdech patří Cimickému.

29.4.2024 v 7:00 | Karma: 13,87 | Přečteno: 417x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Je těžké to vydýchat

Čtyřhvězdičkový hotel v jednom z triumvirátu našich lázní. Kam ucho doslechne, všude slyšet ruštinu. Hlučnou a vyzývavou napříč jídelnou.

8.4.2024 v 7:00 | Karma: 26,03 | Přečteno: 844x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Překvapení je kořením života

Vždycky, absolutně vždycky, jsem měla nedůvěru k zedníkům a vůbec stavebníkům z Ukrajiny. A to ještě mnoho let před válkou na jejich území.

25.3.2024 v 7:00 | Karma: 12,46 | Přečteno: 299x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Jsem to já

kdo už není na prahu života. Ještě mi nebylo třicet. Teď zrovna single, bez dětí ne tak docela. Jsem učitelkou v mateřské škole. Končí doba her a malin nezralých. Rozhodla jsem se odejít.

4.3.2024 v 7:00 | Karma: 15,90 | Přečteno: 403x | Diskuse| Společnost

Hana Dneboská

Předmět: Žádost o proplacení

Doufám, že tento mail postačí k tomu, aby mi byly proplaceny veškeré náklady, které s návštěvami pana Nováka mám. A to i do budoucna.

12.2.2024 v 7:00 | Karma: 11,93 | Přečteno: 480x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Fotbalový zápas se dohrál noži. Další důkaz, jak války klanů sužují Německo

14. května 2024

Premium Tam, kde kdysi přilétla nějaká ta rána pěstí, se dnes střílí. Řeč je o okresním fotbale v Německu,...

Chybí důležitý lék na astma, i kvůli ceně. Kdo koho vydírá? přou se lidé

14. května 2024

Premium Češi s astmatem, alergií či chronickou obstrukční plicní nemocí složitě shánějí lék ve spreji...

Na Ukrajině se už vykládá pomoc z amerického miliardového balíku

13. května 2024  22:27

Americká vojenská pomoc pro Ukrajinu v rámci balíku, který Kongres schválil koncem dubna, již...

Při hromadné nehodě na Karlovarsku zemřel člověk, další čtyři se zranili

13. května 2024  16:13,  aktualizováno  21:35

Vážná dopravní nehoda dvou osobních a nákladního vozidla uzavřela silnici I/6 u Čichalova na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 98
  • Celková karma 17,07
  • Průměrná čtenost 311x
V pracovním čase nahlížím do osobních příběhů pacientů. Mám takové zaměstnání. Jsem terapeutka. Dozvídám se o komplikovaných vztazích mezi lidmi. Nechci už o nich vědět sama. Proto jsem se rozhodla vstoupit na tyto stránky.

Seznam rubrik